PROJEKTY | KONKURSY | OGRÓD PRZEDSZKOLNY W POZNANIU - LANDAME | Pracownia architektury krajobrazu

Przejdź do treści

Menu główne:

PROJEKTY | KONKURSY | OGRÓD PRZEDSZKOLNY W POZNANIU

KONKURSY
Realizacja projektu:
luty 2015

Nazwa konkursu:  
IV edycja konkursu Inspiracje w przestrzeni
Zagospodarowania ogrodu przy Przedszkolu Integracyjnym nr 91 „Bajka” w Poznaniu

Lokalizacja:
Przedszkole nr 91 przy ul. Cześnikowskiej 19A w Poznaniu

Powierzchnia:
4000 m²

Autorzy:
Aneta Mikołajczyk, Konrad Bałacki z pracowni Landame, Magdalena Baranowska z pracowni Landio

Nagroda:  
II miejsce za projekt koncepcyjny w kategorii profesjonalista
OPIS TERENU OPRACOWANIA
Teren przedszkola „Bajka” wymaga przeprojektowania, by lepiej służył dzieciom i zapewniał bogaty program funkcjonalny. Przedszkole zajmuje teren o łącznej powierzchni 4000 m2, z czego aż prawie 2500 m2 przeznaczona jest dla wychowanków. Teren przedszkola można umownie podzielić na część frontową, obejmującą wejście główne do budynku, oraz część ogrodową, która jest przeznaczona dla dzieci. Obecnie część frontowa przedszkola pozbawiona jest elementów podkreślających funkcję przestrzeni, przez co wejście główne do budynku jest nieczytelne. Przed wejściem brakuje ławek, a plac gospodarczy nie jest odpowiednio zabezpieczony i wydzielony w terenie. Ogród właściwy przeznaczony dla dzieci jest duży, ale bez czytelnego układu kompozycyjnego. Znajdują się w nim szerokie ziemne ścieżki, głównie stare elementy zabawowe i ławki wypoczynkowe luźno rozrzucone w terenie. Zieleń otaczająca to drzewa w różnym stopniu zdrowotności (część starych i zdeformowanych, zagrażających bezpieczeństwu dzieci) oraz krzewy w większości stare, formowane egzemplarze, a także krzewy niedostosowane do potrzeb bezpieczeństwa dzieci (owoce trujące i krzewy z kolcami). W terenie brakuje urządzeń i zabaw, które dostarczałyby dzieciom nie tylko rozrywki, ale również wspomagały prawidłowy rozwój  ruchowy oraz dostarczałyby bodźców umysłowych.
ZAŁOŻENIA PROJEKTOWE
Punktem wyjścia dla nowej koncepcji projektowej zagospodarowania terenu wokół przedszkola było stworzenie przestrzeni przyjaznej i bezpiecznej dla dzieci. Zwrócono szczególną uwagę na funkcję, jaką powinno pełnić przedszkole oraz towarzyszący mu plac zabaw. Stworzono bogaty program dla terenu rekreacyjnego, projektując rozmaite elementy zabawowe. Uwzględniono zabawy i gry edukacyjne, przystosowane do dzieci w różnym wieku i różnych umiejętnościach. Poprzez zabawy dzieci mogą się również uczyć: poznawać otoczenie, integrować się z rówieśnikami oraz poznawać i rozwijać swoje możliwości.

Wykorzystano istniejącą roślinność, głównie drzewa, jako elementy zabawowe i wyznaczniki poszczególnych przestrzeni. Kompozycję ogrodu oparto na głównym wnętrzu, wydzielonym niskimi trawiastymi pagórkami. Po obwodzie terenu usytuowano mniejsze place tematyczne dla dzieci.  Zachowano istniejące, nowe elementy placu zabaw jak huśtawki, oraz istniejący pagórek ( do wykorzystania jako górka saneczkowa). Zaprojektowano  nowy  układ ścieżek, zieleń izolacyjną oraz nowe pagórki. W części frontowej, zaprojektowano półokrągły plac, który podkreśla główne wejście do budynku. Wokół placu rozmieszczono ławki. Ścieżkę główną pofalowano, by złagodzić geometryczne relacje poszczególnych obiektów w przestrzeni - ogrodzenia, ścieżki i budynku. Plac gospodarczy wydzielono i zabezpieczono. Dodatkowo w nawierzchni zaproponowano wzory do gier i zabaw dla dzieci. Ogród przedszkolny został podzielony na strefy o różnych funkcjach. Wśród nich znajduje się wnętrze główne ze ścieżką sensoryczną i suchą rzeką, ścianą zabaw wraz z bieżnią i małpim gajem, plac zabaw z tradycyjnymi urządzeniami zabawowymi i dziki zakątek. Elementem krystalizującym poszczególne strefy są zielone pagórki, które powodują pofalowanie i uatrakcyjnienie całej przestrzeni. Nie pominięto tarasu przy budynku, na którym wydzielono przestrzeń do zajęć zorganizowanych na świeżym powietrzu.

Po prawej rzut koncepcji.
Kliknij dwukrotnie na zdjęciu, by powiększyć wybrany fragment.
CHARAKTERYSTYKA POSZCZEGÓLNYCH PRZESTRZENI
  • Ścieżka sensoryczna – ścieżka w kształcie „8” przebiega przez środek terenu rekreacyjnego przedszkola i wyznacza otwarte przestrzenie trawiaste, zapewniające dzieciom miejsce do biegania wolne od przeszkód. Ścieżka wykonana jest ze zróżnicowanych materiałów naturalnych, ułożonych modułami we wzory do zabaw ruchowych i poznawczych. Ma charakter dydaktyczny oraz poprawia integrację sensoryczną maluchów. Dzieci mogą przykładowo poruszać się po ścieżce gęsiego, trzymając się za ręce z zawiązanymi oczami. Ćwiczenie służy integracji z rówieśnikami, pomaga poznawać świat przez różne zmysły i pozwala dzieciom opisywać co czują i po jakim podłożu chodzą.
  • Sucha rzeka – teren wokół istniejącej pompy wody o nawierzchni przepuszczalnej, wysypany płukanym, gładkim żwirem rzecznym, bezpiecznym dla dzieci. Jest to miejsce zabaw z pompowaną wodą oraz ćwiczeń utrzymania równowagi w celu przejścia przez rzekę po ułożonych kamieniach „suchą stopą”.
  • Ściana zabaw – tylna ściana garażu przekształcona w tablicę do rysunków ściennych oraz zabaw edukacyjnych. Teren wzdłuż ściany garażu będzie również przeznaczony do prostych zabaw sportowych czy małych zawodów w bieganiu, bowiem fragment nawierzchni przeznaczono na bieżnię.
  • Małpi gaj –przestrzeń do zabaw ruchowych z wykorzystaniem istniejących drzew. Dzieci będą mogły omijać przeszkody z nisko usytuowanym nad powierzchnią gruntu linarium oraz  pobiegać wokół grzybków sprawnościowych.
  • Dziki zakątek – miejsce o nawierzchni trawiastej z gotowymi elementami dzielącymi wizualnie przestrzeń na mniejsze fragmenty, w celu stworzenia miejsca do zabaw kreatywnych, wymyślonych przez dzieci.
  • Zielone pagórki  – niewysokie wzniesienia oddzielające przestrzenie o różnym przeznaczeniu - główną przestrzeń do zabaw grupowych od małych tematycznych terenów. Na pagórkach znajdują się elementy  programu zabaw dla dzieci np. długie ławy służące jako siedziska, mostek do przejścia nad górką, rura do przejścia pod górką oraz górka saneczkowa.
  • Plac zabaw – wyznaczony plac z nawierzchnią z płukanego żwiru, na którym zostaną rozmieszczone wybrane istniejące elementy zabawowe np. huśtawki, zjeżdżalnie jak również nowa piaskownica. Wokół terenu będą rozmieszczone siedziska w formie połączonych kół.
  • Taras przy budynku – podzielony jest na strefę komunikacyjną z nawierzchnią betonową i strefę wypoczynkową z nawierzchnią gumową.  Na specjalnie przygotowanej nawierzchni gumowej będą mogły odbywać  się zajęcia rehabilitacyjne, sportowe oraz wyciszone zajęcia w grupach na świeżym powietrzu.
  • Plac frontowy - strefa wejściowa do przedszkola wyznaczona przez mały półokrągły plac, wokół którego będą ustawione ławki wypoczynkowe. Malowniczo wijące się ścieżka prowadzi wesoło wśród zieleni do przedszkola. Plac gospodarczy wydzielony jest ogrodzeniem. Wolna przestrzeń utwardzona może być wykorzystywana również do zabaw pod okiem rodzica w  grę w klasy, czy jako miejsce do rysowania kredą.
 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego