1. ZABUDOWA
Wprowadzenie zabudowy mieszkaniowej dla minimum 15000 osób. Tworzenie małych jednostek mieszkaniowych do wielkości maksymalnej 500 osób – tworzenie habitatów przyjaznych w tworzeniu małych społeczności.
Rozmieszczenie budynków zgodnie z sąsiadującą strukturą mieszkalną. Domy jednorodzinne powstaną w pobliżu istniejącego osiedla z zabudową ekstensywną. Niskie bloki wielorodzinne powstaną niedaleko istniejących czterokondygnacyjnych, a bloki do wys. 15m na przeciwko istniejącej zabudowy wielorodzinnej o tej samej wysokości. Spełnienie założonych warunków osiągnięcia minimalnie 15000 osób na terenie osiedla uwarunkowało zaprojektowanie części budynków VI-VIII kondygnacyjnych.
Najwyższa zabudowa powstanie w południowej części terenu. Projektowane osiedle będzie rozrzeźbione poprzez zróżnicowanie wysokości w terenie i kształty pojedynczych elementów kubaturowych, co nada osiedlu zróżnicowany wygląd i poprawi warunki fizjograficzne wewnątrz osiedla (nasłonecznienie, gromadzenie ciepła, przewietrzanie, odprowadzanie wody).
Elewacje budynków będą zwrócone w kierunku terenów zieleni. Dachy niższych bloków i budynków użyteczności publicznej będą pokryte roślinnością; niektóre szczytowe ściany budynków będą pokryte roślinnością wertykalną.
Budynki będą miały hale garażowe w podziemiu lub przyziemiu
2. CENTRUM USŁUGOWE
Centrum osiedla będzie w formie dominanty usytuowanej na osi kompozycyjnej pomiędzy częściami osiedla Wygoda, przy projektowanej drodze zbiorczej. Kompleks centrum usługowo – handlowego będzie głównie usytuowany po zachodniej stronie nowej ulicy zbiorczej, oraz z jednym budynkiem po stronie wschodniej. Łącznikiem tych elementów będzie kładka nad ulicą, stanowiąca wraz z głównym budynkiem centrum dominantę przestrzenną. Teren wokół centrum będzie placem wypoczynkowym z elementami małej architektury i zielenią. Główny budynek centrum będzie wykonany ze szkła i aluminium, z elewacją maksymalnie otwarta na zyski słoneczne zimą oraz ochronę latem, połączony z kładką nad ulicą, o funkcji aquaparku z innymi elementami sportowymi. Połączony ściśle z terenami rekreacyjnymi poprzez zewnętrzne baseny.
Centrum będzie zawierało handel, usługi i elementy sportowo - rekreacyjne o zasięgu ponad lokalnym. Także na tym obszarze będzie usytuowany lokalny tzw. „dom kultury”, administracja osiedla i przychodnia zdrowia.
3. TEREN SZKOLNY
W środkowej części terenu opracowania zostały umiejscowione szkoła podstawowa, przedszkole i żłobek. Przemieszczanie się w tym kierunku jest ukierunkowane na ruch pieszy i rowerowy. Szkoła jest przeznaczona dla ok. 300 dzieci. Do kompleksu szkolnego będzie przynależeć hala sportowa oraz zespół boisk i osobny plac zabaw. Każdy z budynków - szkolny i przedszkolny - będzie miał swój plac wejściowy. Przedszkole i żłobek będą miały osobne, wygrodzone place zabaw. Miejsca postojowe obsługujące teren szkolny i przedszkolny będą usytuowane poza obrysem tych terenów. Budynki szkoły i przedszkola łączy teren zielony z centrum rekreacyjno-sportowym.
4. KOMUNIKACJA
Została zaprojektowana droga zbiorcza zgodnie z wymogami ze „Studium” łącząca dwie części os. Wygoda. Droga ta ma mało skrzyżowań. Przy tej drodze usytuowane jest centrum handlowo – usługowo – sportowe o charakterze ponadlokalnym.
W terenie zaprojektowano drogi lokalne pomiędzy ulicami głównymi i zbiorczym, łączące poszczególne jednostki mieszkaniowe i usługowe. Jedną z dróg lokalnych stanowi istniejący trakt „Ofiar Majdanka”. Drogi lokalne będą szerokości ok. 22m, z przylegającymi równolegle miejscami postojowymi, ze ścieżkami pieszo - rowerowymi i drzewami alejowymi.
Od dróg lokalnych będą odchodziły drogi dojazdowe prowadzące do zabudowań. Drogi dojazdowe będą częściowo połączone z systemem odwodnienia powierzchniowego z tzw. systemem infiltracji. Miejsca skrzyżowań i połączenia drogowe zaprojektowano tak, aby teren był jak najbardziej bezpieczny dla mieszkańców.
Jednym z elementów bezkolizyjnego poruszania się po terenie osiedla jest most łączący tereny po dwóch stronach ulicy zbiorczej. Zaleca się także zaprojektowanie kładki pieszej nad obwodnicą w celu połączenia terenów rekreacyjnych przyległych do doliny rzeki Dolistówki.
5. PARKINGI
Przewiduje się usytuowanie parkingów wzdłuż dróg lokalnych i dojazdowych w przeważającej części o równoległym usytuowaniu wzdłuż ulic co będzie sprzyjało bezpieczeństwu na ulicach i łatwiejszemu włączaniu się do ruchu samochodowego. Większe place parkingowe będą usytuowane po zewnętrznej stronie terenów osiedlowych, w pasach buforowych od strony dróg zbiorczych, w strefach wyłączonych pod zabudowę np. w strefie linii energetycznych naziemnych, wysokiego napięcia. Część miejsc parkingowych będzie usytuowane w podziemnych i przyziemnych halach parkingowych. Nawierzchnie na parkingach będą wykonane z materiałów kierujących i infiltrujących wodę opadową.
6. ŚCIEŻKI ROWEROWE
Przewiduje się usytuowanie ścieżek rowerowych wzdłuż doliny rzeki Dolistówki oraz w ulicy „Ofiar Majdanka”, zgodnie z zapisami ze „Studium”. Dodatkowo drogi rowerowe będą przeprowadzone wzdłuż ulic lokalnych, będą prowadziły na teren szkolny, tereny rekreacyjne i usługowe.
7. TERENY REKREACYJNE I ZIELEŃ
Przewiduje się usytuowanie terenów zieleni wzdłuż istniejącej doliny rzeki z sięgaczami ekologicznymi w kierunku sąsiadujących lasów i zadrzewień. Ze względów na występowanie zwierzyny wzdłuż cieku wodnego należy teren w pewnym stopniu zachować w formie naturalnej, o ograniczonym dostępie dla ludności, co pomoże w zachowaniu istniejących korytarzy ekologicznych. Tereny spacerowe tylko w niewielkim stopniu powinny się stykać z brzegiem rzeki i tylko w kilku miejscach przecinać się z korytem rzeki.
Jednakże wszystkie tereny rekreacyjne powinny być usytuowane w sąsiedztwie rzeki. Tereny te mają za zadanie łączyć i przenikać w głąb obszarów mieszkaniowych. W skład obszarów zieleni wchodzą tereny przyszkolne i tereny przy centrum handlowo – usługowo – sportowym. Zaliczają się do nich boiska sportowe, korty tenisowe, place zabaw, górka saneczkowa, wybiegi dla psów, tereny spacerowe oraz habitaty – wspólne ogrody uprawowe.
Ogrody domów jednorodzinnych powinny także być pokryte gęstą roślinnością, gdyż pełnią one rolę sięgaczy ekologicznych i korytarzy dla zwierzyny.
Główne ciągi komunikacyjne będą otoczone wysoką roślinnością, która będzie wspomagała przewietrzanie terenów miejskich. W skład terenów zieleni będą wchodzić obszary rekreacyjne, ogrody na dachach, zieleń w ogrodach przydomowych, ogrody wertykalne, place zabaw, ogrody – habitaty, zieleń towarzysząca zabudowie oraz aleje wzdłuż głównych dróg, które będą łączyły się i przenikały z istniejącymi jednostkami przyrodniczymi.
Tereny zieleni powstaną w miejscach wolnych od zabudowy, w strefach ochronnych sieci energetycznych i gazowych, w dziedzińcach mieszkalnych, w sąsiedztwie parkingów i jako strefy buforowe wzdłuż obwodnicy i drogi zbiorczej.
W obrębie przyrodniczego układu w strefach zieleni proponuje się założenie wspólnych ogrodów uprawowych, które pozwolą na asymilowanie się mieszkańców. Planuje się powstanie miejsc spokojnego wypoczynku oraz miejsc piknikowych i placów zabaw integracyjnych.
Dodatkowo w obrębie terenów zieleni będą wykorzystywane i tworzone systemy wodne. Na prawidłowe funkcjonowanie takich systemów będzie wpływało udrażnianie istniejące cieków i ich spiętrzanię, tworzenie lokalnych rozlewisk lub małych stawów retencyjnych połączonych z systemem infiltracji wód opadowych.